Hela ditt hem ska packas ned i flyttkartonger och du måste bestämma dig för om du ska anlita en flyttfirma eller om du kan göra det på egenhand. Du ska flyttanmäla och tänka på att avsluta eller flytta alla abonnemang. Och det ska flyttstädas också. Det är en hel del att tänka på när man ska flytta.
Vi har tagit fram en checklista som kan underlätta för dig, oavsett om du anlitar oss som flyttfirma eller om du flyttar på egenhand.
Att be vänner och familj om hjälp har sina för- och nackdelar. Tänk på att fråga dem i god tid och se till att det finns gott om bärhjälp. Och glöm inte att ta hand om all bärhjälp på flyttdagen. Oftast bjuder man på mat och dryck i samband med allt arbete vid en flytt.
Har du stora möbler och vitvaror som ska flyttas, måste du tänka på att du kanske behöver en större bil eller släp. Då måste man kolla upp tillgängligheten på det också.
Att anlita en flyttfirma är bekvämt, men självklart kommer bekvämligheten inte gratis. Det kan vara en bra idé att vara i god tid och ta in offerter från olika flyttbolag. Glöm inte att kolla tillgängligheten just vid ditt flyttdatum.
Hos oss hittar du kontaktformulären här.
Vi erbjuder kompletta tjänster, från packning till uppackning och även packmaterial och magasinering.
Börja packa i god tid! Det sparar alltid mycket tid och energi när flyttdagen kommer.
Börja med att packa ned det du har i förrådet, på vinden, i källaren. Ett bra tips är att sortera i 4 högar: spara, kasta, ge bort, sälja. Det blir alltid en hel del man blir av. Och det underlättar så mycket under flytten! Plus, Greta kommer tycka om dig!
Packa i första hand kläder och skor som inte är i säsong och sådant som du inte använder i vardagen.
När det gäller packningslådor och material, en grundregel är att du behöver en låda per kvadratmeter, men det är alltid bra att ha några extra. Gamla tidningar och reklamblad kan komma till nytta när det gäller packning av glas, porslin och andra ömtåliga saker.
När du anlitar oss som flyttfirma, behöver du berätta ditt behov av flyttkartonger. Du kan alltid hyra eller köpa det via oss.
Om du vill ha hjälp med packningen, behöver vi gå igenom allt och markera vilka saker som ska packas och i vilka rum de flyttas in.
En viktig punkt att komma ihåg är att göra flyttanmällan/adressändring till Skatteverket.
Adressändringen till Skatteverket är gratis och kan skickas upp till en vecka efter flytten för att anmälan ska gälla från inflyttningsdagen.
Att göra adressändringen är kostnadsfritt, men om du vill ta med dig posten till din nya adress, behöver du beställa eftersändning. Detta kan du göra på adressändring.se
Självklart kan man göra ändringen manuellt genom att kontakta alla myndigheter och bolag man brukar få fakturor och brev ifrån och upplysa om adressändringen.
Glöm inte, om du har barn, att adressändringen måste göras för dem också, både på Skatteverket och på adressändring.se
I samband med en flytt är det alltid bra att gå igenom sina avtal och prenumerationer.
Förnya, förhandla, avsluta eller flytta? Vilket är det som gäller för dig?
I vissa fall måste man avsluta ett avtal, det kanske gäller bredband, tv eller el. I ditt nya hem har du kanske inte tillgång till samma leverantör eller utbud. Kontakta alltid din nuvarande leverantör för att se vad det är som gäller i det nya hemmet.
Ett måste. Och här finns det en hel del som du måste tänka på. Men först och främst, måste du vara ärlig med dig själv: kommer du hinna med städningen? Kommer du orka med städningen efter flytten? Eller är det mycket enklare att bara anlita oss?
Vad ingår i en flyttstäd hos MCDF?
Väggar och tak torkas, elementen rengörs bakom och ovanpå, köksskåp och garderober torkas ur in- och utvändigt, kök och badrum städas grundligt, också bakom vitvarorna och avloppen rensas, fönstren ska putsas och lister, dörrar, handtag och lampknappar ska torkas av. Även alla förrådsutrymmen städas noggrant.